<--Tilbage til alle indlæg


Flyvning over følsomme områder Af: Mads K. Ullitz
27. Nov 2012 kl 12:38

Link

Det gælder heldigvis ikke paraglidere uden motor:-)

MadsU


Rette indlæg
   
Flyvning over følsomme områder Af: Lars Bo Jensen
27. Nov 2012 kl 13:42
...men det har betydning for vores venner med motor under skærmen
Link til DK kort

Mvh
Lars


Rette indlæg
Flyvning over byer. Af: Peter Louis Gade
27. Nov 2012 kl 16:16
Til gengæld ser det nu ud til at motorfolket kan flyve indover byen i minimum 1000 fods højde;-)
Flyvning over byer mv.

Fra Trafikstyrelsen er vi blevet orienteret om, at styrelsen har besluttet at dispensere fra pkt. 8.3 i BL 9-6.

Det betyder, at vi får mulighed for at flyve over byer mv. efter de almindelige ICAO-regler.

Dispensationen vil formelt set først blive gældende, når vi har fået skriftlig bekræftelse på den, og det forventer vi at få inden årets udgang.

I den forbindelse vil vi naturligvis også få de mere specifikke regler, men foreløbig ser det ud til, at reglerne bl.a. vil komme til at indeholde følgende:

Dispensationen vil komme til at omfatte både klasse A og B og herunder fly med både 2-takts- og 4-takts-motorer.

Over de områder, hvor vi hidtil har været afskåret fra at flyve, skal flyvningen altid foregå i en højde, der i tilfælde af motorstop giver flyet mulighed for at glide til et sted, hvor der kan landes uden at udsætte andre for fare, og der skal holdes en mindstehøjde på 1000 ft. over højeste hindring inden for en radius på 600 meter fra luftfartøjet. Flyvning i lavere højde vil dog være tilladt i forbindelse med start og landing.

Trafikstyrelsen påpeger i den forbindelse den almindelige regel i pkt. 4.1.1.2 i BL 7-1, hvorefter luftfartøjschefen skal drage omsorg for, at flyvningen bliver til så ringe ulempe for omgivelserne som muligt, især ved overflyvning af bebyggede områder, rekreative områder samt følsomme naturområder.

Hans Havsager

20.11.2012